خرید آنلاین از فروشگاه های اسباب بازی توی توی

9/9

داستان لگو دوپلو (Lego Duplo)

2021/07/22
 

لگو دوپلو
در اواسط دهه‌ی 1960 شرکت لگو متوجه شد که برای رده‌ی سنی خردسالان اسباب‌بازی مناسبی ندارد. بنابراین بخش توسعه‌ی لگو، کار گسترده‌ای را در زمینه‌ی طراحی بلاک‌های ساختنی بزرگ‌تر برای این رده‌ی سنی شروع کرد. نمونه‌های اولیه در مقیاس‌های 2:1، 3:1 و 4:1 ساخته شد. و در مرحله‌ی بعدی آزمایش، بلاک 4:1 کنار رفت. بلاکی که در نهایت تایید شد از نطر طول، عرض و ارتفاع سه برابر اندازه‌ی یک بلاک لگوی استاندارد بود و پخش آزمایشی آن در همان سال در اروپا کلید خورد.
اولین چالش
مشکلی که بلاک‌های با مقیاس 3:1 داشتند این بود که با بلاک‌های استاندارد لگو جور نمی‌شدند. بنابراین قرار شد آزمایش‌ روی بلاک‌های با مقیاس 2:1 ادامه پیدا کند تا بتوانند بلاکی متناسب با سیستم لگو طراحی کنند. شرکت لگو به دنبال این بود که با دادن اطمینان از سازگاری محصولات بزرگ‌تر با محصولات استاندارد خودش ارزش افزوده ایجاد کند. در واقع به جای اینکه بچه‌ها هنگام خرید یک مجموعه‌ی جدید لگو، بلاک‌های قدیمی خود را دور بریزند، بتوانند آن‌ها را به لگو‌هایی که از قبل داشتند وصل کنند.
تغییرات زیادی در بلاک 2:1 ایجاد شد و در نهایت با ایجاد حفره‌هایی روی بلاک، راه‌حل پیدا شد. همچنین دوپلو که از کلمه لاتین دو برابر گرفته شده است به عنوان اسم بلاک‌های جدید انتخاب شد. زیرا مقیاس بلاک 2:1 دو برابر اندازه‌ی بلاک استاندارد لگو بود. در سال 1968 بلاک‌های لگو دوپلو در بازار سوئد آزمایش شدند و پس از چند تغییر جزئی در سال 1969 در سطح جهان عرضه شدند. با معرفی لگو سری دوپلو حالا کودکان پیش‌دبستانی طرفدار این برند شده بودند. در صورتی که تا پیش از این برای آن‌ها لگو اسباب‌بازی مناسبی نداشت.

 

طراحی لوگو برای سری دوپلو
امروز طرح لوگوی دوپلو برای همه شناخته شده است. همه چیز با همکاری یک شرکت دانمارکی به نام Plan Design آغاز شد. این شرکت وظیفه داشت برای برند دوپلو لوگوی مناسبی طراحی کند. از میان بسیاری از طراحی‌های مختلف حیوانات در نهایت شکل خرگوش معروف انتخاب شد. در طول سال‌ها، لوگوی دوپلو تغییراتی جزئی را تجربه کرده است اما لوگوی فعلی همچنان مشابه لوگوی اصلی است.

 

معرفی لگو اکسپلور (کاوش) و چالشی جدید برای لگو
در سال 2001 شرکت لگو با همکاری با متخصصان رشد کودک سری جدیدی را معرفی کرد. این سری لگو با این هدف تولید شد که والدین بتوانند با درک مراحل مختلف رشد خردسالان، لگوی مناسب برای هر مرحله از رشد را تهیه کنند. این محصولات در سال 2002 با نام لگو اکسپلور به بازار عرضه شدند و با معرفی نام اکسپلور، نام و نشان دوپلو از محصولات حذف ‌شد.
لگو اکسپلور 4 سطح مختلف را معرفی می‌کرد که هر کدام از این سطوح یکی از مراحل رشد خردسالان را پشتیبانی می‌کرد:

  • کاوش در من: کشف اینکه من کی هستم و چه کاری می‌توانم انجام دهم.
  • کاوش دو نفره: یاد گرفتن به اشتراک گذاشتن چیزها و تعامل با دیگران.
  • کاوش در تخیلات: بیان ویژگی‌های شخصی و خلاقیت کودک.
  • کاوش منطقی: یادگیری علت و معلول.
 

بازگشت لگو دوپلو
معرفی سری اکسپلور باعث گیج شدن بسیاری از خریداران لگو شد. سوال همه این بود که آیا سری اکسپلور با بقیه‌ی لگوها قابل استفاده است؟ با وجود اینکه سری اکسپلور با دیگر لگوها قابل ترکیب بود اما شک خریداران، باعث کاهش فروش این سری شد. برای اطمینان خاطر بیشتر خریداران، شرکت لگو در جعبه‌های این سری کاتالوگ‌هایی را قرار داد تا مشتریان بدانند که این سری هم با دیگر سری‌های لگو قابل ترکیب و بازی کردن است اما این کار هم چندان تاثیرگذار نبود و فروش محصولات رده‌ی سنی خردسالان به میزان قابل توجهی افت کرد. در نهایت در سال 2004 با توجه به درخواست خریداران و خرده فروشان سری اکسپلور به دوپلو تغییر نام پیدا کرد.

هدف اصلی
هدف نهایی گروه لگو الهام بخشیدن به کودکان و پرورش آن‌ها برای داشتن تفکر خلاق، استدلال منظم و آزاد کردن توانایی‌های‌شان برای شکل دادن به آینده‌ی خود است. مانند بلاک‌های لگو اصلی، بلاک DUPLO نیز به کودکان کمک می‌کند دقیقاً این کار را انجام دهند. لگو دوپلو همچنان دروازه‌ی ورود به سیستم لگو است. بلاک دوپلو به کودکان پیش‌دبستانی این امکان را می‌دهد تا به تفریح بپردازند و مزایای آموزشی طراحی شده برای بلاک‌های لگو و سیستم لگو را در بازی تجربه کنند.

برای دیدن محصولات این برند می‌تونید به صفحه‌ی لگو دوپلو در سایت توی توی سر بزنید.

نظرات شما

بررسی خریداران

Want to Share Your Impressions?
We will be grateful if you leave a review, it may be useful to other users of our site
افزودن نظر جدید

اولین نفری باشید که نظر می دهید

افزودن نظر جدید