احتمالاً اسم لاوابلا رو شنیدید. شاید حتی این عروسک رباتیک جذاب رو داشته باشید. عروسکی که شبیه به یک بچهی واقعی طراحی شده. مثل یک بچه گشنهاش میشه، میخنده یا گریه میکنه. شاید رباتهای پرزنت پتس رو دیده باشید. رباتهای شانسی که برای بیرون اومدن از جعبه و دیدن شما لحظه شماری میکنن تا به شکلی جذاب قابلیتهاشون رو به رخ بکشن. شاید جزو علاقهمندان کارتون سگهای نگهبان یا پاپاترول باشید. قطعاً دیدید که چقدر شخصیتهای این کارتون و بازی با اسباببازیهاش برای بچههای خردسال جذابه. اسم هچیمال رو دیگه حتماً شنیدید. عروسکهای کوچکی که داخل تخم قرار دارند و با شکستن تخم به دنیا میآن تا کلی بازی جذاب بکنید. شاید هم طرفدار بازی کردن با بازی فکریهای ماربلز هستید و هر جا جمع میشید دوست دارید وقتتون به بازی کردن بگذره. بازیهایی مثل راک می ارشمیدس یا اوتریو.
میدونید این اسباببازیها در چه چیزی مشترک هستند؟ درسته. همهشون رو شرکت کانادایی اسپین مستر تولید کرده.
شرکت اسپین مستر درسال 1994 با سرمایه اولیهی 10 هزار دلار توسط سه همدانشگاهی رشته اقتصاد یعنی رونن هراری، آنتون رابی و بن وارادی احداث شد.
اولین اسباببازی تولید شده با این سرمایه یک سر پلاستیکی بود که از خاک اره و چمن برای شبیهسازی رشد مو استفاده میکرد. این اسباببازی به شکل دست فروشی در تورنتو به فروش رسید و موفقیت چشمگیری رو برای اونها به ارمغان آورد.
اما اولین موفقیت اسپین مستر در عرصهی جهانی به سال 1998 و وقتی که دو مخترع انگلیسی وارد این شرکت شدن برمیگرده. این دو مخترع، هواپیمایی فومی رو طراحی کردن که با استفاده از هوای فشرده قابلیت پرواز در فضای آزاد رو داشت. میدونید راجع به کدوم هواپیمای اسباببازی صحبت میکنیم؟ بله! هواپیمایی که ازش حرف میزنیم اولین سری از برند معروف ایرهاگزه. هر چند برای توسعهی این محصول حدود 500 هزار دلار هزینه شد اما این محصول در چند سال آینده با فروشی در حدود 103 میلیون دلار حسابی سود میکنه. فروش بسیار خوبی برای یک شرکت نوپا و تازهکار اما حرفهای.
در سال 99 تعداد کارمندان این شرکت به حدود 28 نفر میرسید. در همین سال تصمیم گرفته شد تا یک کارخونه در هنگکنگ ساخته شه و این آغاز توسعهی اسپین مستر از یک شرکت داخلی به یک شرکت بزرگ بود. همچنین در این سال شرکت اسپین مستر دوچرخههای انگشتی بی ام ایکس رو تولید کرد که این اتفاق پُلی شد برای تولید موفقیتآمیز اسکیتهای انگشتی تک دک که باعث شد شرکتهای زیادی به دنبال گرفتن اجازه برای تولید (لایسنس) از این کمپانی نوپا باشن.
همچنین دفترهای این شرکت در اروپای غربی و ژاپن هم در همین سال افتتاح شد. احداث دفتر در اروپای غربی به فروش بالاتر و به دست آوردن بازار اروپا منجر میشه اما چرا ژاپن؟ کمی صبر کنید تا بعداً به مهمترین موفقیت اسپین مستر برسیم. به همین ترتیب از سال 2003 تا 2007 اسپین مستر تولیدات خودش رو گسترش داد و در کشورهای مختلف بازارهای جدیدی رو پیدا کرد و محصولاتش رو فروخت و جایزههای متعددی کسب کرد. در واقع از این سال تا سال 2019 اسپین مستر بیشترین نماینده رو در دستهبندیهای مختلف سایت TOTY داشت (دقیقاً 103 بار کاندید شده). همچنین از این دفعات موفق شده 28 بار نامزد بهترین اسباببازی در دستهبندیهای مختلف باشه و 13 بار هم عنوان بهترین اسباببازی سال رو به دست بیاره و توی تک تک مواردی هم که گفتیم رکورد داره.
در سال 2008 اتفاق مهمی برای اسپین مستر میافته و دقیقاً اینجاست که دفتر ژاپن اهمیت زیادی پیدا میکنه. اسپین مستر تصمیم گرفت یک انیمهی نسبتاً معروف برای کودکان رو مجدداً تولید کنه. البته با یک نوآوری مهم. اینکه در کنار پخش تلوزیونی این انیمه، اسباببازیهاش رو هم تولید کنه. بله، درست حدس زدید، سال 2008 اسباببازی باکوگان توسط این شرکت تولید شد. باکوگان مهمترین موفقیت و تولید این شرکته که به فروشی در حدود یک میلیار دلار در سال دست پیدا کرد. اسم این سریال انیمهای نبرد مبارزین باکوگان (Brawlers Battle Bakugan) بود که در شش فصل و حدود 400 اپیزود به کارگردانی میتسو هاشیموتو ساخته شد. اسپین مستر تا امروز از شش سریال تلویزیونی حمایت کرده که باکوگان و پاپاترول معروفترین و شناختهشدهترینشون هستند و در حال حاضر در کل جهان طرفدار دارن. البته این موفقیت به دست اومده اصلاً شانسی نیست. از سال 2007 تغییرات زیادی در استراتژی شرکت به وجود اومد و با حضور افراد حرفهای، این شرکت اهداف جدیدی رو پیش روی خودش دید و تصمیم گرفت در دستهبندیهای مختلف تولیدات درجه یک اسباببازی داشته باشه. تقریباً از سال 2013 و با خرید شرکت فرانسوی مکانو که اسباببازیهای ساختنی فلزی تولید میکرد این تغییر استراتژی شکل عملی به خودش گرفت و از این سال تا به امروز شرکتهای متعددی هستند که توسط اسپین مستر خریده شده و به عنوان زیر مجموعهی این شرکت فعالیت خودشون رو ادامه میدن. مثلاً در سال 2015 با قراردادی، شرکت 60 سالهی کاردینال که کارش ساختن پازل و بازی فکری بود به مالکیت شرکت اسپین مستر در اومد و با این اتفاق اسپین مستر به دومین شرکت بزرگ تولیدکنندهی اسباببازی در ایالات متحده آمریکا تبدیل شد و یک ماه بعد سهام خودش رو در بورس تورنتو عرضه کرد.
این استراتژی باعث میشه اسپین مستر به حفظ برندهای قدیمی کمک کنه و البته بتونه به تولید اسباببازی در دستهبندیهای مختلف بپردازه. آخرین شرکت مهمی که اسپین مستر خریداری کرده شرکت ماربلزه که چند تا از بازیهای فکریاش رو با کلیک کردن روی اسمش میتونید ببینید. به این ترتیب بود که شرکتی به نام اسپین مستر متولد شد و با ایدههای جذاب تونست اسم خودش رو در بازار اسباببازی مطرح کنه و کمکم به یکی از بزرگترین شرکتهای تولید کنندهی اسباببازی در جهان تبدیل بشه. اسپین مستر الآن یک شرکت 5.1 میلیارد دلاری با حدود 1600 کارمند در 16 کشوره و تقریباً محصولاتش در بیشتر دنیا شناخته شده است.
برای دیدن محصولات این برند میتونید به صفحهی اسپین مستر در سایت توی توی سر بزنید.
بررسی خریداران
اولین نفری باشید که نظر می دهید